تبلیغات
هر چی میخوای بیا تو...!!! - زندگی نامه ی ریکی مارتین

هر چی میخوای بیا تو...!!!

دوشنبه 7 اردیبهشت 1388

زندگی نامه ی ریکی مارتین

نویسنده: pouya bazargard   طبقه بندی: زندگی نامه ی خوانندگان جهان، 

ریكی‌مارتین در بیست‌وچهارم دسامبر سال 1971 در سن‌جوئن، پرتوریکو متولد شد و در همان جا تحصیل كرد. در سنین كودكی در نمایش‌های مدرسه شركت می‌كرد و در گروه كُر آواز می‌خواند. زمانی كه شش ساله بود شروع به اجرای نقش در آگهی‌های بازرگانی تلویزیون كرد و مدت كوتاهی پس از آن درس‌های بازیگری و آواز حرفه‌ای را فرا گرفت كه راه را برای اجرا در منودو هموار كرد و بعد از یاد گرفتن درسهای ابتدایی موسیقی و تأثیرات اولیه و غیرمعمول از دیوید‌بویی و چیپ تریك باعث شد كه مادر ریكی، او و برادرانش را به كنسرت سلیاكروز  ببرد واین اتفاق تأثیر عمیقی بر وی گذاشت. او این حادثه را با لبخندی به یاد می‌آورد: «یك روز مادرم از موسیقی راك خسته شد و گفت: من دیگر نمی‌توانم تحمل كنم. گوش‌های ما را پیچاند و ما را به كنسرت سلیاكروز برد كه حقیقتاً روی من تأثیر گذاشت». ریكی اكنون می‌گوید: من به همه چیز گوش می‌كنم من مثل یك اسفنج هستم و در این دورة پر از خلاقیت احساس می‌كنم كه باید رها باشم.

در سال 1984 وقتی كه دوازده ساله بود به طور رسمی عضو منودو ـ یك گروه پاپ محلی ـ شد و برای پنج سال رهبری خوانندگی گروه را بر عهده داشت و به افراد گروه كمك كرد تا تبدیل به چهره‌های جهانی شوند و با وجود اینكه در این پنج سال روند فرسایشی را در ثبت آثار سفرهای خود داشت، به یك باره در سال 1989 رشد غیرمنتظره‌‌ای در منودو كرد و در همان زمان بود كه منودو به اوج موفقیتش رسید.

مارتین زمانی كه دبیرستان را تمام كرد مسیر زندگیش را برگزید و به خانه‌اش در پرتوریكو بازگشت و به امید دست یافتن به موفقیت‌هایی در تك‌خوانی عازم نیویورك شد و چندین ماه را در آرامش سپری كرد. خودش در رابطه با این تصمیمش می‌گوید: شركت داشتن در یك باند در آغاز كارم و ترك كردن آن پس از مدتی به این خاطر بود كه می‌خواستم بازبینی كوچكی بر روی كارهایم داشته باشم. می‌خواستم كمی، مسئولیت بر عهده بگیرم. احساس خوبی است. وقتی این احساس وارد موسیقی شود، شما هر چه را كه دوست داری و هر چه را كه از آن لذت می‌‌بری اجرای كنی و این همان چیزی است كه حضار شنونده منتظر آن هستند، با تمام بی‌ریایی و صمیمت و آزادی عمل.

مارتین بعد از یك سال بیكاری و ناامیدی در نیویورك رهسپار مكزیك شد و كمی بعد از آن در قالب نقش‌های نمایشهای تلویزیونی پراحساس و كم‌ارزش مكزیكی شركت كرد و در سال 1991 اولین آلبوم خود را با نام خود منتشر كرد كه در آن با روبی‌رزا یكی از افراد گروه منودو كه در بیشتر مسیر حركت و فعالیت مارتین با او همكاری داشت، كار كرد. او در این زمان وقتش رابین نمایش و آهنگ تقسیم می‌كرد. دو سال بعد، كارش را با جوآن كارلوس كلادرون  ادامه داد و آلبوم می‌آماراس  را در سال 1993 ساخت كه موفقیت بزرگ‌تری را برای او به همراه داشت و از او یك سوپراستار در آمریكای لاتین ساخت. این پیشرفت باعث شد تا ریكی‌مارتین یك بار دیگر نقل مكان كند. این بار در سال 1994 به لس‌آنجلس رفت و به ایفای نقش در نمایش‌های پر احساس جنرال هاسپیتال پیوست و تكرار نقش میگوئل مورز چنان موفق بود كه او را به قالب نقش دیگری در برادوی رساند و در آنجا نقش مارلو  را در لس‌‌یسرابلزبازی كرد.

او جنرال هاسپیتال را ترك كرد و به ایفای همان نقش به مدت یك سال ادامه داد و به خاطر آن جایزه گرفت كه متقارن با زمان دوبلة متن اسپانیایی فیلم انیمیشنی معروف هركول بود. او در سال 1995 سومین آلبوم خود را با نام ا مدیو وایویر  عرضه كرد كه گرایش به راك قویتری در آن به چشم می‌خورد و تركیبی از سبك لاتینی به همراه رقص فلامنكو ـ نوعی رقص اسپانیایی ـ و كومبیا  بود. انتشار این آلبوم نقطه تحولی در آثار ضبط شده مارتین است كه فروش آن در سراسر جهان به شش‌صد هزار در طول شش ماه رسید و انتشار دوباره آن در سال 1997 به موقعیت بهتری دست یافت و به محض اینكه قرارداد یك سالة او با برادوی تمام شد. مارتین شروع به كار بر روی چهارمین آلبوم اسپانیایی خود به نام‌ ولو كرد و در اوایل سال 1998، آن را روانه بازار كرد كه فروش باورنكردنی شش میلیون كپی را در جهان تجربه كرد. این آلبوم در فوریه سال 1999 در مراسم اهدای جوایز گرامی  بهترین آلبوم پاپ لاتین لقب گرفت و تك‌خوانی ریكی با نام لاكپاددلاویدا  در همین آلبوم، آهنگ رسمی جام جهانی 98 فرانسه در بیش از سی كشور دنیا به فروش قابل توجهی رسید.

ریكی‌مارتین، مادونا (Madonna) را در مراسم اهدای جوایز گرامی دید و كمی بعد از آن گروهی را به همراه او برای ضبط آواز دو نفره« مواظب باش»  ترتیب داد. او در مورد این همكاری می‌گوید: نمی‌توانستم فرصت كار كردن با مادونا را از دست بدهم. كار با او فوق‌العاده بود. اول اینكه او پر از شور و احساس زندگی است. ما همه آن را می‌دانیم و دوم اینكه بسیار بااستعداد است. او آوازهای شگفت‌انگیزی را خوانده است و من فكر می‌كنم كه آنچه را كه او و من انجام می‌دهیم در یك راستا قرار دارد.

ریكی‌مارتین در همین وقت همكاری‌های دیگری با ستاره‌هایی مثل جون سكاداپ و لوئیز انریكو و خواننده سوئدی، مجا  داشت كه بسیار مورد توجه قرار گرفتند. او از سال 1999 راههای جدیدی را با تركیب عناصر پاپ، راك وترس باب كرد . اولین آلبوم پاپ انگلیسی زبان كه لقب ریكی‌مارتین را گرفت، پس از دو سال كار بر روی آن در ماه مه 1999 در دسترس عموم قرار گرفت و بزرگترین فروش انفرادی را در تاریخ آثار كلمبیا داشت.

ریكی منباب توضیح تصمیمش مبنی بر ضبط اثر انگلیسی می‌گوید: این كار به خاطر ارتباط برقرار كردن با همه است. من هرگز از خواندن به زبان اسپانیایی ـ از آنچه كه هستم ـ دست برنمی‌دارم اما این بخشی از برنامة من است.

او در سال 2000 آلبوم پرصدا  و مجموعة آثار اسپانیایی دیگری را نیز به نام لاهیستوریا در سال 2002 منتشر كرد و آخرین آلبوم ریكی‌مارتین به زبان اسپانیایی با نام لاس آلاماس دل سیلنسیو  محصول سال 2003 است كه شاید بهترین آلبوم او باشد. او در مورد این آلبوم خود می‌گوید: این اثرم در مورد چیز فراموش شده‌ای است. در این آلبوم شخصی را پیدا خواهید كرد كه به دنبال چیز عمیق‌تری می‌گردد. به دنبال حقیقت، صداقت، عدالت و آزادی.

امروزه آهنگ جدید ریكی‌مارتین به نام شی بنگز در اكثر شهرهای آمریكا اجرا می‌شود و مردمی كه نمی‌توانند به اندازه كافی از ریكی‌ استفاده كنند به زودی از آلبوم جدید پرشور و هیجان او لذت خواهند برد. ریكی در حال حاضر صداهای تركیبی جدید را با نواختن تعداد زیادی آلات ضربتی در آوازهایش امتحان می‌كند و در شبكه ام تی وی   در حال ساخت آهنگ تصویری ازشی بنگز می‌باشد و تأكید می‌كند كه این آهنگ تصویری برای معتقدین به آزادی و اعتبار شخصیت ساخته می‌شود.

ریكی‌مارتین همچنین مؤسسة خیریه‌ای را نیز با نام خود تأسیس كرده است و عضو فعالی در مؤسسة خیریة بیماریهای كودكان است و طبق خبرگزاری بانكوك مركز تایلند، ستارة پاپ، ریكی‌مارتین از مناطق ویران شدة سونامی دیدن كرد و از بچه‌های مصیبت‌ دیدة بیست‌وششم دسامبر دلجویی به عمل آورده است و سخنگوی وزارت امور خارجة تایلند گفت: مارتین رئیس مؤسسة خیریة ریكی‌مارتین توجه خود را بر روی بچه‌های بی‌سرپرست و خانواده‌های داغدیدة این فاجعه متمركز كرده است و از دولت ایالات متحدة آمریكا به مبارزه برخاستن با استفادة جنسی و تجاری از بچه‌ها كمك خواسته است.

ریكی‌مارتین تاكنون بیش از 32 میلیون آلبوم و بیشتر از 8 میلیون آلبوم تك نفره را در سراسر جهان فروخته است و شور و هیجان پاپ لاتین را در تمام دنیا بر سر زبان‌ها انداخته است .

 او در مورد تولید كارهای خود می‌گوید: من همیشه رویای كار گروهی را داشتم.

او با روبی رزا (كسی كه سالهای زیادی با او كار كرده)، امیلیواستفان پیشقدم در پشتیبانی از صدای میامی)، دسموند چایلد (ترانه‌سرا كه به خاطر همكاریش با بون جوی ـ ـ و آئروسمیت ـ معروف است) و ویلیام اوربیت خدای سازهای الكترونیكی همكاری داشته است. تولید برای مارتین اهمیت زیادی دارد و به پایه‌های موسیقی او كمك زیادی می‌كند. او بیان می‌كند : امروزه تكنولوژی بسیار عظیم است همان‌طور كه از آن استفاده كنی برایت كار می‌كند اما من همیشه سعی می‌كنم كه با همه چیز خیلی ساده رفتار كنم و وقتی وارد موسیقی می‌شود نمی‌توان خود را از آن جدا دانست. من نمی‌خواهم كه صدای من خیلی فنی به نظر برسد من می‌خواهم كه صدا متعلق به خودم باشد چیزی كه من احساس می‌كنم این است كه من مجبور نیستم كه عالی به نظر برسم بلكه احساسم مجبور است كه آن را به دام بیندازد. هیچ چیز علمی وجود ندارد، همة آن شور وهیجان است. من به آن اجازه می‌دهم كه جریان داشته باشد و اگر واقعی باشد باقی می‌ماند.

نظر منتقدین دی بی دبلیو درباره‌ مارتین این است كه او مطمئناً پیشرفت‌های زیادی كرده است. او پرزرق و برق و اجراكنندة پرشور و حركتی است. فروتنی و واقع‌بینی او در مصاحبه‌ها باعث شده كه تنفر داشتن از او غیرممكن باشد اما ای كاش به كمك روبی رزا و دسموندچایلد آثار بهتری را تولید می‌كرد و همه چیز را اختصاص به رقص پاپ (مثل آهنگ بان بان كه شاید رنجش‌آورترین آهنگ سال باشد) و استفاده از دستگاههای تجملی لاتینی مثل ترومپت و گیتار اسپانیایی نمی‌داد. آنها معتقدند كه هیچ كس كاملاً به تبحر مارتین بر روی تعداد رقصهای متنوع او توجه نكرده است. در حالی‌كه صدای خوبی برای خواندن شعرهای احساساتی و عشقی ندارد و مارسیلی‌ولز  خبرنگار ام تی وی كه در رقابت بین خبرنگاران این شبكه جایزه برده است ؛ به عنوان یكی از طرفداران ریكی‌مارتین درباره‌ او می‌گوید: من اكنون 15 سال است كه ریكی‌مارتین را می‌شناسم و او را به خاطر استعداد، ساده‌دلی و احساس مسئولیت در برابر جامعه تحسین می‌كنم و با وجود گذشت سالها ریكی هنوز فراموش نكرده است كه از كجا آمده و گاه گاهی كه ضرورت را احساس كند توجه و كمك خود را معطوف پرتوریكو می‌كند و حضور ر یكی در آگهی‌های تبلیغاتی پرتوریكو مثال خوبی از روحیه بشردوستانه او است برای كمك به ترقی صنعت گردشگری پرتوریكو بعد از مصیبتهای فراوانی كه متحمل شده‌است.

www.mp-f2.mihanblog.com                                                  

آمار وبلاگ

  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :

> // setTimeout(function () { // GetMihanBlogShowAds(); // }, 1000);